Hyvän unen toimintapäivä (02/2014) Sallatunturin yläkoulun 8.-luokkalaisille

Nukkuva, kissa

Hei Sallatunturin yläkoulun 8.-luokkalaiset ja heidän vanhemmat!

Olemme kaksi 3. vuoden terveydenhoitajaopiskelijaa Lapin ammattikorkeakoulusta Rovaniemeltä. Teemme opinnäytetyön ArctiChildren InNet –hankkeeseen, jossa Sallatunturin yläkoulu on yksi pilottikouluista. Toteutamme nuorten uneen liittyvän toimintapäivän Sallatunturin yläkoululla 8-luokkalaisten kanssa 24.1.2014. Toimintapäivä on osa meidän opinnäytetyötämme. Toimintapäivänä oppilaat valmistavat uneen liittyvät posterit ja pelaavat uniaiheista sananselityspeliä. Lisäämme toimintapäivän aikana tehdyt posterit ArctiChildren –hankkeen nettisivuille oppilaiden, vanhempien sekä muiden kävijöiden nähtäväksi viikon 5 alussa.

Toivomme toimintapäivän herättävän kysymyksiä unesta, sekä oppilaissa että vanhemmissa. Olisimme tyytyväisiä jos lähettäisitte meille kysymyksiä alalaidan lomakkeen kautta. Voit lähettää kysymyksiä 24.1-31.1 välisenä aikana. Vastaamme kysymyksiinne 10.2 mennessä. Kun olet saanut kysymykseesi vastauksen, käy antamassa palautetta siitä, saitko mielestäsi riittävästi tarvitsemaasi tietoa kysymykseesi.

Terveisin Emilia Karjalainen ja Heidi Kettunen

Rutiinit

10 kommenttia artikkelissa Hyvän unen toimintapäivä (02/2014) Sallatunturin yläkoulun 8.-luokkalaisille

  1. Hei! Laitan arkena nukkumaan 11 ja herään 8. Nukun siis 9 tuntia. Mutta silti olen todella väsynyt ja jos laitan aikaisemmin nukkumaan, nukahdan vasta tunnin tai kahden päästä. Luen aina iltaisin kirjaa. Miten voisin olla virkeämpi aamuisin?

    • Hei Helena.

      Kiitos kysymyksestäsi. Viestistäsi päätellen sinulla on säännöllinen uni-valverytmi, joten nukahtaminen normaalista ajasta poiketen voi olla vaikeaa. Kirjan lukeminen iltaisin on hyvä tapa rentoutua ennen nukkumaan menoa. Sänkyyn on hyvä mennä vasta kun tuntee itsensä väsyneeksi, joten kirjan lukeminen kannattaa tehdä vaikka sohvalla.

      Voit kokeilla noudattaa unihygieniaohjeita, jotka parantavat unesi laatua ja näin voivat vaikuttaa positiivisesti aamuvireyteen. Lisää ohjeita löydät ArctiChildren nettisivustolta materiaalit-osiosta.

      Ystävällisin terveisin Emilia ja Heidi

  2. Miks mua välillä väsyttää vaikka nukkuisin 9-10 tuntia, mutta välillä jos nukun vaikka vaan 6-7 tuntia nii ei väsytä ollenkaan?

    • Kiitos kysymyksestäsi. Kysymyksesi perusteella sinulla on epäsäännöllinen uni-valverytmi, eli nukkumaanmeno- ja heräämisaikasi vaihtelevat päivistä riippuen. Tämä voi olla yksi syy miksi tunnet itsesi väsyneeksi. Unenlaatu voi vaikuttaa merkittävästi myös vireystilaasi, sillä se on tärkeämpää kuin pelkkä unen pituus.

      Voit vaikuttaa unenlaatuusi parantavasti noudattamalla unihygienia ohjeita esimerkiksi tekemällä jotain rentouttavaa ennen nukkumaanmenoa, kuten käymällä lämpimässä suihkussa. Lisää ohjeita löydät ArctiChildren nettisivustolta materiaalit osiosta kohdasta uni.

      Ystävällisin terveisin Emilia ja Heidi

    • Kiitos kysymyksestäsi Eräs. Kokeile erilaisia rentoutuskeinoja kuten kirjan lukemista tai rauhoittavan musiikin kuuntelemista. Näillä vinkeillä voit saada muuta ajateltavaa ja sitä kautta unen saanti voi helpottua. Myös keskustelu kyseisen henkilön kanssa ajatuksistasi voi auttaa jatkossa nukahtamaan, kun asia ei paina mieltäsi. Jos et pysty keskustelemaan asiasta kyseisen henkilön kanssa, voit kirjoittaa ajatuksesi paperille tai jutella läheisesi kanssa asiasta.

      Ystävällisin terveisin Emilia ja Heidi

    • Hei! Kiitos kysymyksestäsi. Voit helpottaa unen saantiasia iltaisin noudattamalla unihygienia ohjeita. Tässä muutamia vinkkejä unen saannin parantamiseen:

      – Jos olet päivällä väsynyt, ajoita lyhyet enintään 30 minuutin päiväunet heti koulun jälkeen, jotta ne eivät häiritse yöunta
      – Säännöllinen nukkumaanmeno- ja heräämisaika helpottavat illalla nukahtamista ja aamulla heräämistä
      – Tee jotain rentouttavaa ennen nukkumaan menoa esimerkiksi lue kirjaa tai kuuntele rauhoittavaa musiikkia

      Ystävällisin terveisin Emilia ja Heidi

    • Moikka Ramos. Kiitos kysymyksestäsi. Uni on toimintakyvyn edellytys, jota ilman ihminen ei pysty normaalisti toimimaan. Jo muutamien vuorokausien valvomisen seurauksena ihminen alkaa pakosta nukahdella. Tätä pidemmät valveillaolot alkavat häiritä tärkeitä elintoimintoja.

      Ystävällisin terveisin Emilia ja Heidi

Kommentointi on suljettu.