Ravitsemuskeskustelua yläastelaisten kanssa (11/2012)

Ruoka

Sallatunturin, Rantavitikan ja Karihaaran koulujen 8. luokkalaiset oppilaat voivat lähettää ravitsemukseen liittyviä kysymyksiä keskustelufoorumille 19.11.–23.11.12 välisenä aikana. RAMKin hoitoalan opiskelijat vastaavat kysymyksiin nettisivustolla 30.11.12 mennessä.

Kysymykset voi lähettää nimettömänä. Vastausten laatu ja asiantuntemus taataan siten, että RAMKin opettajat tarkistavat vastaukset ennen kuin ne julkaistaan nettisivulla.

Keskustelufoorumin toimintaa harjoitellaan ensimmäistä kertaa. Keskustelujen toteutukseen liittyviä kehittämisideoita otetaan vastaan Ota yhteyttä –palstalla.

Ystävällisin terveisin, ArctiChildren –hankkeen projektityöntekijät

10 kommenttia artikkelissa Ravitsemuskeskustelua yläastelaisten kanssa (11/2012)

    • Hei,

      Monipuolinen ruokavalio takaa riittävän vitamiinien saannin. Jos siis syöt monipuolista ruokaa, et tarvitse vitamiinilisiä tableteista. D-vitamiinia on kuitenkin hyvä ottaa ruokavalion lisäksi tablettina päivittäin. Me suomalaiset saamme D-vitamiinia pimeään aikaan liian vähän.

      Vitamiinitabletit eivät korvaa monipuolista ruokavaliota, vihanneksia ei voi korvata vitamiinitableteilla. Vitamiinilisiä voi ottaa silloin, jos tietää ettei saa tarvittavia vitamiineja ruuasta. Paras vitamiinien ja hivenaineiden lähde on kuitenkin monipuolinen ravinto.

      Terveisin,
      Rovaniemen ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijat

    • Hei,

      Ksylitolin suositeltu päiväannos (5-10g) jaettuna useaan käyttökertaan ei yleensä aiheuta ongelmia edes herkkävatsaiselle. Ksylitoli imeytyy ruoansulatuksessa hitaammin ja epätäydellisemmin kuin sokeri, joten se saattaa aiheuttaa herkkävatsaisille laksatiivisia vaikutuksia.

      http://www.leaf.fi

      Terveisin,
      Rovaniemen ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijat

    • Hei,

      Karppaus tarkoittaa niukasti hiilihydraatteja sisältävän ruokavalion noudattamista, esimerkiksi viljojen ja monien hedelmien käytön vähentämistä tai kokonaan käytön lopettamista.

      Etenkin karppauksen alussa voi esiintyä päänsärkyä kehon ketoositilasta johtuen. Hiilihydraattien syönnin rajoittaminen vähentää kuidun saantia, joten karppaaja voi kärsiä sen seurauksena ummetuksesta. Karppaaja voi kuitenkin korvata tarvittavan kuidun saannin syömällä paljon kasviksia päivittäin. Lihasten energiakseen käyttämän glykogeenin muodostuminen vähenee, mikä voi vaikuttaa kestävyysliikuntaan haitallisesti. Jos karppausruokavaliota noudatetaan liian tiukasti, voi siitä aiheutua heikkoutta, huonovointisuutta tai jopa kyvyttömyyttä rankempiin liikuntasuorituksiin. Hiilihydraattien korvaaminen eläinrasvalla ja lihalla lisää kovan rasvan saantia, mikä nostaa veren LDL-kolesterolia (ns. paha kolesteroli) sekä lisää sydäntautien ja tyypin 2 diabeteksen riskiä. Karppausruokavalion turvallisuutta ei voida arvioida luotettavasti, sillä pitkäaikaisvaikutuksia ei ole vielä kyetty tutkimaan tarpeeksi.

      Karppaus voi siis aiheuttaa erilaisia haittavaikutuksia, etenkin äärimmilleen viedyssä vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa. Karppauksella on todettu myös olevan monia positiivisia vaikutuksia kuten vatsaoireiden helpottaminen, painon lasku sekä näläntunteen väheneminen.

      Terveisin,
      Rovaniemen ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijat

    • Hei,

      Kasvaakseen nuori tarvitsee monipuolista ravintoa. Elimistön rakennusaineet koostuvat eri ravintoaineista, joita saadaan hyvästä ruoasta. Kasvuun ja liikkumiseen kuluu myös paljon energiaa, joten myös riittävästä energiansaannista tulee huolehtia.

      Lautasmalli auttaa terveellisen aterian kokoamisessa. Lautasesta noin puolet on hyvä täyttää kasviksilla, neljännes hiilihydraateilla kuten perunalla, pastalla tai riisillä ja toinen neljännes proteiinipitoisella ruualla kuten vähäsuolaisella lihalla, kanalla, tofulla tai kalalla. Lämpimän ruuan kanssa on hyvä syödä mielellään ruisleipää margariinilla tai voilla ja maito ja piimä ovat hyviä ruokajuomia, sillä niistä saa luustolle tärkeää kalsiumia. Jälkiruuaksi ja välipaloiksi on hyvä syödä marjoja ja hedelmiä, sillä ne sisältävät paljon hyviä ravintoaineita.

      Terveisin,
      Rovaniemen ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijat

    • Hei,

      On kiva kuulla, että harrastat uimista, sillä se on erityisen hyvä liikuntamuoto nivelille. Lisäksi uinnissa joutuu keskittymään koko kehon hallintaan ja koordinaatiokykyyn. Uinnissa on myös pieni tapaturmariski kun sitä vertaa esimerkiksi jääkiekkoon tai pallopeleihin.

      Lisäksi on hyvä harrastaa arkiliikuntaa, kuten kulkea mahdollisimman paljon kävellen tai pyöräillen vaikkapa kouluun, kauppaan ja harrastuksiin. Tällä tavalla yleiskunto pysyy hyvänä ja päivittäin saa tarpeellista liikettä. Hyötyliikunnan lisänä on myös hyvä harrastaa jotain lihaskuntopainoitteista ja liikkuvuutta kehittävää liikuntaa. Tällaista liikuntaa ovat esimerkiksi kuntosali, pallopelit, venyttely ja talvella vaikka lumilautailu.
      Tärkeintä on liikkua monipuolisesti ja että liikunta on mielekästä ja mukavaa.

      http://www.ukkinstituutti.fi/ammattilaisille/terveysliikuntasuositukset/lasten_ja_nuorten_liikuntasuositukset

      Terveisin,
      Rovaniemen ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijat

Kommentointi on suljettu.