Ravitsemuskeskustelua Ivalon yläastelaisten kanssa (3/2013)

Olemme kolmannen vuoden terveydenhoitajaopiskelijat Elina ja Johanna Rovaniemen ammattikorkeakoulusta. Vastailemme tällä sivustolla teidän ravitsemukseen liittyviin kysymyksiinne kolmen viikon ajan, 11.-31.3. Kysymykset voitte esittääkeskustelufoorumilla. Vastaamme kysymyksiin viikon sisällä niiden saapumisesta. Toivottavasti teillä herää kysymyksiä ravitsemuksesta. Kiperätkin kysymykset ovat tervetulleita! Anna myös kommentteja ravitsemusosiosta ja keskustelupalstasta palautelaatikkoon.

T. Elina ja Johanna

Testaa onko ruokarytmisi kohdallaan!

epnnllinen-ruokarytmi2ei-kuulu-joukkoon2

 

10 kommenttia artikkelissa Ravitsemuskeskustelua Ivalon yläastelaisten kanssa (3/2013)

    • Hei lalala!

      Kiitos kysymyksestäsi. Valtakunnallisia tutkimuksia tästä aiheesta ei ole, minkä vuoksi on vaikea arvioida, kummat syövät terveellisemmin. Erään jyväskyläläisiä 10-12 -vuotiaita nuoria koskevan tutkimuksen mukaan tytöt söivät enemmän hedelmiä, marjoja, makeisia ja sokeria kuin pojat. Pojat puolestaan söivät enemmän lihaa ja lihavalmisteita tyttöihin verrattuna.

      Aurinkoista kevättä!

      Terveisin Elina ja Johanna

    • Hei, 14- vuotiaan nuoren tulisi juoda päivittäin 1-1,2 litraa nesteitä ruoasta saatavan nesteen lisäksi. Tähän määrään sisältyy myös vesi, joka on erittäin suositeltava janojuoma.

      Terveisin Elina ja Johanna

    • Hei Apeko?!

      Erikseen ei ole määritelty nuorten yleisintä ruoka-aineallergiaa. Yleisimpiä ruoka-allergian aiheuttajia aikuisilla ovat koivun siitepölyallergiaan liittyvät niin kutsutut ristiallergiat, joihin kuuluvat tuoreet juurekset, hedelmät ja mausteet. Lapsilla yleisimpiä allergian aiheuttajia ovat maito ja viljat. Lapsilla ja nuorilla esiintyy lisäksi kananmuna-allergiaa, joka on aikuisilla harvinainen.
      Toivottavasti sait vastauksen kysymykseesi 🙂

      T. Elina ja Johanna

    • Hei Apeko?!

      Kiitos mielenkiintoisesta ja haastavasta kysymyksestäsi. Liian vähäinen syöminen heikentää jaksamista, terveyttä ja liikunnan hyötyjä sekä aiheuttaa väsymystä. Vähäisestä syömisestä seuraava riittämätön ravintoaineiden ja energian saanti voi aiheuttaa vakavia häiriöitä ja puutostiloja elimistössä. Pitkittyessään liian vähäinen syöminen voi aiheuttaa syömisen ongelmia tai johtaa aliravitsemustilaan, jolloin paino putoaa ja kasvu häiriintyy. Jos syömistä alkaa tarkkailla liikaa, voi siihen liittyä ahdistusta, pahaa mieltä ja stressiä. Jo pienet syömiseen liittyvät ongelmat voivat johtaa erilaisiin syömishäiriöihin. Niihin pitää siis aina suhtautua vakavasti niin omalla kuin kavereidenkin kohdalla.

      Yksi liian vähäisen syömisen aiheuttamista vakavista sairauksista on anoreksia, johon liittyy nopea, itse aiheutettu painon lasku sekä pelko painon noususta. Anoreksiaa sairastavalla on vääristynyt kehonkuva eikä hän välttämättä itse tunnista sairauttaan, vaan näkee itsensä normaalipainoisena tai jopa lihavana.
      Erityisesti murrosiässä riittävä ravintoaineiden ja energiansaanti on tärkeää, sillä nuoren kasvu on nopeaa. Hyvin syömiseen liittyvät ruoasta nauttiminen, syömisen rentous ja ruoan terveellisyys, jotka kuuluvat tasapainoiseen syömiseen.

      Muistathan huolehtia riittävästä ja monipuolisesta syömisestä! 🙂

      Aurinkoista kevättä toivovat Elina ja Johanna

    • Hei es jonne!

      Kiitos kysymyksestäsi. Miksi sinun tulisi olla päivä syömättä? Vuorokauden syömättömyys aiheuttaa lähes väistämättä päänsärkyä ja väsymystä. Liian vähäinen syöminen heikentää terveyttä, jaksamista ja keskittymiskykyä ja siten vaikuttaa myös oppimiskykyyn alentavasti. Pitkittyessään liian vähäinen syöminen voi aiheuttaa syömisen ongelmia tai johtaa aliravitsemustilaan, jolloin paino putoaa ja kasvu häiriintyy. Energiajuomat ja limsat eivät korvaa terveellistä ruokavaliota ja eikä niillä pidä korvata päivän aterioita.
      Muista syödä monipuolisesti, riittävästi ja säännöllisesti sekä juoda riittävästi!

      Aurinkoisin kevätterveisin Elina ja Johanna

Kommentointi on suljettu.