Ravitsemuskeskustelua Ivalon yläastelaisten kanssa (3/2013)

Olemme kolmannen vuoden terveydenhoitajaopiskelijat Elina ja Johanna Rovaniemen ammattikorkeakoulusta. Vastailemme tällä sivustolla teidän ravitsemukseen liittyviin kysymyksiinne kolmen viikon ajan, 11.-31.3. Kysymykset voitte esittääkeskustelufoorumilla. Vastaamme kysymyksiin viikon sisällä niiden saapumisesta. Toivottavasti teillä herää kysymyksiä ravitsemuksesta. Kiperätkin kysymykset ovat tervetulleita! Anna myös kommentteja ravitsemusosiosta ja keskustelupalstasta palautelaatikkoon.

T. Elina ja Johanna

Testaa onko ruokarytmisi kohdallaan!

epnnllinen-ruokarytmi2ei-kuulu-joukkoon2

 

10 kommenttia artikkelissa Ravitsemuskeskustelua Ivalon yläastelaisten kanssa (3/2013)

    • Hei jande!

      Kiitos kysymyksestäsi. Yleensä monipuolinen ruokavalio takaa riittävän vitamiinien saannin. Vain harvoin jotkut sairaudet aiheuttavat vitamiinien imeytymishäiriön, minkä vuoksi tarvitaan vitamiinilisiä. Monipuolinen ruokavalio syntyy, kun kokoat aterian lautasmallin mukaan, jolloin ateriasta puolet on kasviksia ja vihanneksia, neljäsosa lihaa, kalaa tai kanaa ja neljäsosa perunaa, riisiä tai pastaa. Lisäksi sinun kannattaa syödä aterialla täysjyväleipää ja maitoa sekä jälkiruoaksi hedelmiä tai marjoja. Hyvä muistisääntö on, että hedelmiä, kasviksia ja marjoja tulisi syödä 5-6 kourallista päivässä.

      Suomen sijainnista johtuen ei ihollamme kehity auringon valon vaikutuksesta riittävästi D-vitamiinia, joten 2-18-vuotiaan tulee suositusten mukaan syödä D-vitamiinivalmistetta 7,5 mikrogrammaa vuorokaudessa vuoden ympäri. Kalaa tulisi syödä vähintään kahdesti viikossa, sillä se on hyvä D-vitamiinin lähde. Muita vitamiineja saat tarvittavan määrän riittävästä, monipuolisesta ravinnosta.

      Mukavaa kevättä toivottavat Elina ja Johanna

    • Hei kala!
      Kiitos kysymyksestäsi. Hedelmille, marjoille ja kasviksille on olemassa yhteinen saantisuositus vuorokautta kohden. Niitä tulisi syödä yhteensä vähintään 400g eli noin 5 annosta vuorokaudessa.

      Aurinkoisin kevätterveisin Elina ja Johanna

    • Hei millis!
      Kiitos kysymyksestäsi. Hivenaineilla tarkoitetaan mikrokivennäisaineita, kuten rauta, jodi, sinkki ja fluori. Monipuolinen ja tasapainoinen ruokavalio sekä säännöllinen ateriarytmi takaavat parhaiten riittävän hivenaineiden saannin. Monipuolinen ja tasapainoinen ruokavalio syntyy, kun kokoat aterian lautasmallin mukaan.

      Lautasmallissa ateriasta puolet on kasviksia ja vihanneksia, neljäsosa lihaa, kalaa tai kanaa ja neljäsosa perunaa, riisiä tai pastaa. Lisäksi terveelliseen ateriaan kuuluu täysjyväleipää ja maitoa sekä jälkiruoaksi hedelmiä tai marjoja. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja tulisi syödä yhteensä 5-6 kourallista päivässä. Säännöllinen ateriarytmi muodostuu viidestä ateriasta päivässä; aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.

      Aurinkoista kevättä toivottavat Elina ja Johanna

    • Kiitos kysymyksestäsi! Kalsiumia tulisi saada 800-900 mg vuorokaudessa. Tämä suositus täyttyy, jos syöt päivässä esimerkiksi neljä palaa juustoa, 3 dl maitoa ja 2 dl jogurttia. Mikäli et käytä maitotuotteita, tulee sinun käyttää kalsiumlisää. Kalsiumin imeytymisen kannalta on välttämätöntä riittävä D-vitamiinin saanti.

      Aurinkoisin kevätterveisin Elina ja Johanna

    • Hei Millis!

      Kiitos kysymyksestäsi! Monipuolisesta ruokavaliosta saat riittävän määrän vitamiineja. Poikkeuksena ovat tapaukset, joissa sairaus aiheuttaa vitamiinien imeytymishäiriön. Monipuolinen ruokavalio muodostuu lautasmallin mukaisista aterioista. Lautasmallissa puolet ateriasta on kasviksia ja vihanneksia, neljäsosa lihaa, kalaa tai kanaa ja neljäsosa perunaa, riisiä tai pastaa. Lisäksi terveelliseen ateriaan kuuluu täysjyväleipää ja maitoa sekä jälkiruoaksi hedelmiä tai marjoja. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja tulisi syödä yhteensä 5-6 kourallista päivässä.

      Koska Suomi sijaitsee niin pohjoisessa, emmekä saa auringonvalon vähäisestä vaikutuksesta johtuen riittävästi D-vitamiinia, tulee 2-18-vuotiaan syödä suositusten mukaan D-vitamiinivalmistetta 7,5 mikrogrammaa vuorokaudessa vuoden ympäri. Kalat ovat hyviä D-vitamiinin lähteitä ja niitä tulisi suositusten mukaan syödä vähintään kahdesti viikossa. Muita vitamiineja saat tarvittavan määrän riittävästä, monipuolisesta ravinnosta.

      Aurinkoisin kevätterveisin Elina ja Johanna

Kommentointi on suljettu.