Ravitsemuskeskustelua Ivalon yläastelaisten kanssa (3/2013)

Olemme kolmannen vuoden terveydenhoitajaopiskelijat Elina ja Johanna Rovaniemen ammattikorkeakoulusta. Vastailemme tällä sivustolla teidän ravitsemukseen liittyviin kysymyksiinne kolmen viikon ajan, 11.-31.3. Kysymykset voitte esittääkeskustelufoorumilla. Vastaamme kysymyksiin viikon sisällä niiden saapumisesta. Toivottavasti teillä herää kysymyksiä ravitsemuksesta. Kiperätkin kysymykset ovat tervetulleita! Anna myös kommentteja ravitsemusosiosta ja keskustelupalstasta palautelaatikkoon.

T. Elina ja Johanna

Testaa onko ruokarytmisi kohdallaan!

epnnllinen-ruokarytmi2ei-kuulu-joukkoon2

 

10 kommenttia artikkelissa Ravitsemuskeskustelua Ivalon yläastelaisten kanssa (3/2013)

    • Hei ruosteristo55!

      Kiitos kysymyksestäsi! Elimistö tarvitsee kolesterolia solujen rakennusaineeksi. Kolesterolia on olemassa kahdenlaista, HDL- eli niin kutsuttua hyvää kolesterolia sekä LDL- eli niin kutsuttua pahaa kolesterolia. Suurena määränä LDL-kolesteroli voi pakkautua valtimoiden seinämiin, joka aiheuttaa vaaraa terveydelle. HDL-kolesteroli puolestaan kuljettaa kolesterolia pois kudoksista, esimerkiksi valtimon seinämistä.
      Ihmisen maksa tuottaa kolesterolia, joten sitä ei tarvitse saada ravinnosta. Ravinnossa kovat eläinrasvat nostavat kuitenkin veren kolesteroliarvoa. Kasvirasvat eli niin kutsutut pehmeät rasvat estävät kolesterolin imeytymistä verenkiertoon ja siten pienentävät kolesteroliarvoja.

      Kovien eläinrasvojen sijaan sinun kannattaa siis suosia kasvirasvoja. Ne ovat elimistölle välttämättömiä myös hyvien rasvahappojen vuoksi. Pehmeitä kasvirasvoja ovat margariinit ja kasviöljyt. Niitä kannattaa käyttää leivonnassa, ruoan laitossa ja leivän päällä voin sijasta. Kovia eläinrasvoja runsaasti sisältäviä ruokia ovat rasvaa sisältävät maitotuotteet, rasvaiset liharuoat ja juustot sekä viinerit, pasteijat ja keksit. On suositeltavaa käyttää vähärasvaisia maito- ja lihatuotteita ja välttää rasvaisia leipomotuotteita.

      Lisäämällä ravintokuitujen määrää ruokavaliossa voit myös pienissä määrin vaikuttaa kolesterolipitoisuuteen vähentävästi. Paljon ravintokuituja on muun muassa kokojyväviljatuotteissa.
      Myös kestävyysliikunnalla voit vaikuttaa HDL- ja LDL-kolesterolien eli niin kutsuttujen hyvän ja pahan kolesterolin pitoisuuksien suhteeseen. Liikunta lisää ”hyvän” HDL- kolesterolin määrää ja vähentää ”pahan” LDL-kolesterolia.

      Aurinkoisin kevätterveisin Elina ja Johanna

    • Yleensä monipuolinen ruokavalio takaa riittävän vitamiinien saannin. Vain harvoin jotkut sairaudet aiheuttavat vitamiinien imeytymishäiriön, minkä vuoksi tarvitaan vitamiinilisiä. Monipuolinen ruokavalio syntyy, kun kokoat aterian lautasmallin mukaan. Lautasmallissa ateriasta puolet on kasviksia ja vihanneksia, neljäsosa lihaa, kalaa tai kanaa ja neljäsosa perunaa, riisiä tai pastaa. Lisäksi terveelliseen ateriaan kuuluu täysjyväleipää ja maitoa sekä jälkiruoaksi hedelmiä tai marjoja. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja tulisi syödä yhteensä 5-6 kourallista päivässä.

      Koska Suomi sijaitsee niin pohjoisessa, emmekä saa auringonvalon vähäisestä vaikutuksesta johtuen riittävästi D-vitamiinia, tulee 2-18-vuotiaan syödä suositusten mukaan D-vitamiinivalmistetta 7,5 mikrogrammaa vuorokaudessa vuoden ympäri. Kalat ovat hyviä D-vitamiinin lähteitä ja niitä tulisi suositusten mukaan syödä vähintään kahdesti viikossa. Muita vitamiineja saat tarvittavan määrän riittävästä, monipuolisesta ravinnosta.

      Aurinkoista kevättä toivottavat Elina ja Johanna

  1. Olen todella masentunut ja en tiedä mitä pitäisi tehdä.. Minulla ei ole kavereita edes.

    • Hei masimasentunut!

      Vastaamme tällä palstalla vain ravitsemusaiheisiin kysymyksiin. Suosittelemme, että kävisit juttelemassa asiasta kouluterveydenhoitajallesi. Hän osaa varmasti auttaa sinua paremmin.

      Ystävällisin terveisin Elina ja Johanna

  2. Miksi homoja kiusataan koulussa ? minua ainakin kun olen bi ja olen harrastellut pojan kanssa.

    • Hei foreveralone!

      Vastaamme tällä palstalla vain ravitsemusaiheisiin kysymyksiin. Suosittelemme, että kävisit juttelemassa asiasta kouluterveydenhoitajallesi. Hän osaa varmasti auttaa sinua paremmin.

      Terveisin Elina ja Johanna

    • Hei. Kysymyksesi ei liity ravitsemukseen. Vastaamme täällä ravitsemusaiheisiin kysymyksiin.

      T. Elina ja Johanna

Kommentointi on suljettu.