Ravitsemuskeskustelua Ivalon yläastelaisten kanssa (3/2013)

Olemme kolmannen vuoden terveydenhoitajaopiskelijat Elina ja Johanna Rovaniemen ammattikorkeakoulusta. Vastailemme tällä sivustolla teidän ravitsemukseen liittyviin kysymyksiinne kolmen viikon ajan, 11.-31.3. Kysymykset voitte esittääkeskustelufoorumilla. Vastaamme kysymyksiin viikon sisällä niiden saapumisesta. Toivottavasti teillä herää kysymyksiä ravitsemuksesta. Kiperätkin kysymykset ovat tervetulleita! Anna myös kommentteja ravitsemusosiosta ja keskustelupalstasta palautelaatikkoon.

T. Elina ja Johanna

Testaa onko ruokarytmisi kohdallaan!

epnnllinen-ruokarytmi2ei-kuulu-joukkoon2

 

10 kommenttia artikkelissa Ravitsemuskeskustelua Ivalon yläastelaisten kanssa (3/2013)

    • Kiitos kysymyksestäsi! Urheilusuorituksen aikana kuluu paljon energiaa, ja sen jälkeen lihakset ja keho tarvitsevat palautumista. Suorituksen jälkeen kannattaa nauttia proteiineja lihasten rakennusaineiksi ja hiilihydraatteja, jotta energiavarastot täyttyvät uudelleen. Palauttava välipala on hyvä nauttia heti liikuntasuorituksen päätyttyä. Hyviä esimerkkejä palauttavista välipaloista ovat maito, kaakao ja jogurttijuomat sekä rahka, banaani, raejuusto, juustolla, kananmunalla tai kokolihaleikkeleellä täytetty leipä sekä myslipatukka.

      Liikunnan aikana syntyneen nestevajeen vuoksi kannattaa juoda runsaasti vettä vielä janon sammuttuakin. Lisäksi 1-1,5 tunnin kuluttua harjoituksesta tulisi syödä monipuolinen kunnon ateria.

      Urheilullista kevättä toivottavat Elina ja Johanna

    • Hei Mr. Fisuri!

      Kiitos kysymyksestäsi! Lähes ainoa tapa vähentää ruoka-allergioita on siedätyshoito. Sen avulla kehitetään sietokykyä allergian aiheuttajaan. Tavallisin siedätettävä ruoka-aine on maito. Siedätyshoito toteutetaan antamalla pieniä määriä siedätettävää ruoka-ainetta ja annosta nostetaan hoidon edetessä.

      Terveisin Elina ja Johanna

    • Hei pluupluu!

      Kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestäsi!
      Mikäli tarkoitat kasvisruokavaliota, on terveellisen ruoka-annoksen koostamisessa hyvä käyttää kasvikunnan tuotteiden lisäksi maitovalmisteita. Näin saat ravitsevan ja täysipainoisen ruokavalion. Jos käytät kasvisruokavaliota, on sinun huolehdittava, että saat riittävästi energiaa ja proteiineja. Yksipuolisessa kasvisruokavaliossa joidenkin ravintoaineiden saanti voi jäädä vähäiseksi, sillä tiettyjä ravintoaineita on vain eläinkunnan tuotteissa. Muun muassa B2-, B12- ja D-vitamiinia sekä kalsiumia, rautaa, sinkkiä ja jodia on kasvikunnan tuotteissa vähän.

      Salaatti itsessään on terveellistä, mutta pelkän salaatin syöminen ja muiden ruoka-aineiden välttäminen johtaa tiettyjen tärkeiden ravintoaineiden puutostilaan. Toivottavasti sait vastauksen kysymykseesi!

      Terveisin Elina ja Johanna

    • Hei buubuu!

      Tämä on hyvä kysymys, johon ei ole yksiselitteistä vastausta. Useimmat pikaruokaravintoloissa tarjottavat hampurilaiset ovat usein syötynä epäterveellisiä niiden sisältämän runsaan rasvan, suolan ja energiamäärän vuoksi. Täysjyväsämpylästä, vähärasvaisesta pihvistä ja kasviksista valmistettu hampurilainen maidon kera puolestaan on hyvä ateria. Myös itse tehtynä hampurilaisesta voi koostaa terveellisen ja monipuolisen aterian esimerkiksi jättämällä pois rasvaisen majoneesin ja juuston sekä valitsemalla vaalean leivän tilalle terveellisemmän täysjyväleivän.

      Aurinkoisin terveisin
      Elina ja Johanna

    • Kiitos haastavasta kysymyksestäsi! Terveellinen ruokavalio on tärkeä osa painonhallintaa. Lisäksi on tärkeää huolehtia riittävästä liikunnasta. Lihomista tapahtuu silloin, kun ruoasta saatava energiamäärä on suurempi kuin mitä kulutetaan. Siispä myös terveellisesti syövä voi lihoa, mikäli ruoasta saa enemmän energiaa kuin sitä kuluttaa.
      Lihomisen taustalla on vain harvoin sairaus. Myös jotkut psyykenlääkkeet saattavat aiheuttaa lihomista.

      Aurinkoisin kevätterveisin Elina ja Johanna

Kommentointi on suljettu.